• presentació

          Les dades, la funció i les característiques del Parc

          Els órgans de govern i de gestió

          La nostra aposta

          Un recorregut per un espai únic

          Una ubicació estratègica

          Nova marca

  • PROJECTES
  • EMPRESES
        • Per estar al dia de l’actualitat del Parc

          Estigues a l’última del que fan les empreses del Parc

          Les activitats i accions del Parc

  • SEU ELECTRÒNICA

El Centre d’Art d’Època Moderna (CAEM) de la Universitat de Lleida atribueix una obra a Zurbarán

29 de març de 2023

Els investigadors del CAEM atribueixen al mestre extremeny una esplèndida Santa Agnès, que al seu dia va pertànyer a la col·lecció Thyssen-Bornemisza.

 Es tracta d’un oli sobre llenç de 140’7 x 105’6 cm en què apareix representada Santa Agnès, amb un xai als braços, el seu atribut més distintiu. Aquesta obra havia captivat durant més d’un segle i mig nombrosos historiadors d’art, que la van considerar, amb raó, “una de les santes més belles realitzades per Zurbarán”. 

L’obra, procedent de la col·lecció del Duc de Béjar, va ser adquirida el 1957 pel Baró H. H. Thyssen-Bornemisza, fins que, en 1984, fou venuda a un col·leccionista anònim. A partir d’aquí se sap que va passar per diverses mans, sempre adquirida com un Francisco de Zurbarán d’innegable qualitat. Tanmateix, el 2010 la seva paternitat va ser qüestionada. Llavors es va atribuir, de forma escassament convincent, al poc conegut “Maestro de San Hermenegildo”: un mestre menor, del que solament es coneix una obra de mà segura, de molt menor qualitat artística que aquesta Santa Agnès.

Després de ser adquirida per l’actual propietari, finalment a 2020 l’obra va recalar al CAEM, on ha estat estudiada amb un absolut rigor científic. S’ha analitzat en directe, amb tot deteniment, i amb una mirada col·legiada i transversal, en què van participar els investigadors del centre, a més d’altres reconeguts especialistes. El resultat ha estat contundent: després de més de dos anys de recerca i comptant amb la precisa aplicació de diverses anàlisis multibanda i químiques, el grup de recerca del CAEM conclou que aquesta magnífica Santa Agnès és una obra indiscutible de Zurbarán. Segurament estem davant d’una de les poques obres que ha estat realitzada completament per la seva mà, coincidint plenament amb l’opinió mantinguda durant més d’un segle i mig pels millors historiadors de l’art del país.

El resultat d’aquesta exhaustiva investigació ha estat publicat amb abundants i precises il·lustracions en versió bilingüe espanyol-anglès.

FITXA TÈCNICA DE L’OBRA

 Títol de l’obra: Santa Agnès

Gènere: Religiós.

Cronologia: c. 1635.

Lloc de realització: Probablement Sevilla.

 Tècnica: Oli sobre llenç.

Mesures

Mesures sense marc: 140’7 x 105’6 cm.

Mesures amb marc: 161’3 x 126’5 cm.

Propietat: Col·lecció particular.

Investigadors que han dut a terme l’estudi: Jésica Martí Egea i Ximo Company Climent

Temps de duració de la investigació: Dos anys.

Rellevància de la investigació

L’autoria d’aquesta obra havia estat qüestionada sense haver estat vista en directe. El 2012 es va pensar en el Maestro de San Hermenegildo. Tot i això, la qualitat artística en observar l’obra en directe revela la mà d’un gran mestre del barroc espanyol, que hem determinat com a Francisco de Zurbarán, tornant la dignitat i la seva antiga atribució a la peça, que ja havia estat reconeguda durant més de 50 anys per grans historiadors de l’art, com una de les obres més belles realitzades per Zurbarán.